16 November 2009

Bukan Melayu

Masa sekolah dulu aku memang tak tergolong di kalangan pelajar yang pandai, tapi aku pasti dan yakin, aku lebih berakal dan bijak dari Ahmad Idham, Farid Kamil mahupun Razak Mohaideen. Oleh sebab itu aku berada di kelas yang ke-2, 5 Elit. Dan dalam kelas ini, semua pelajarnya melayu.

Sebulan lagi nak SPM, aku dan rakan sekelas dibebel guru kelas, Cikgu Raiha. Apa tah yang dibebelkan, aku pon tak ingat. Orang Melayu malas la, orang Melayu selalu lupa, dan macam² Melayu lagi la. Bila dah banyak sangat pasal Melayu, Syed Sheikh yang duduk sebelah aku, berbisik "nasib aku bukan Melayu. Aku orang Arab". Aku pon layan "aku pon bukan Melayu jugak. Aku orang Jawa". Aku dengan Syed Sheikh ketawa kecil.

Akibatnya, aku dengan Syed Sheikh kene diri atas kerusi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan